<a href="https://www.freepik.com/free-photos-vectors/food">Food photo created by lifeforstock - www.freepik.com</a>

Płatki owsiane przyjęły się bardzo mocno w zdrowej diecie nie tylko w Polsce, ale praktycznie na całym świecie. Ten, kto próbował schudnąć lub stosował się do różnego rodzaju diet na pewno natknął się na klasyczne śniadanie, którym była owsianka w różnych formach. Również w gotowych mieszankach musli lub płatkach śniadaniowych bardzo często napotykamy w składzie płatki owsiane. Na pierwszy rzut oka w płatkach owsianych nie ma nic złego, a przez ich wartości odżywcze mogą konkurować praktycznie z każdym innym wysokowartościowym produktem i naprawdę ciężko będzie je przebić. Dlaczego jednak nie będą one najlepszą alternatywą na śniadanie?

Płatki owsiane, a początek dnia

Poprzez zawartość dwóch składników płatki owsiane nie okażą się jednak najlepszym wyborem na śniadanie. Do tych składników należą: l-tryptofan i melatonina. Oba te elementy nie są niczym szkodliwym dla naszego organizmu, wręcz przeciwnie, są to naturalne substancje, które potrzebujemy do odpowiedniego funkcjonowania. Jednak zarówno melatonina, jak i l-tryptofan są substancjami, które wspomagają sen oraz procesy regeneracji. Melatonina jest to tak zwany hormon snu, który wspomaga zasypianie i kontroluje byśmy spali wystarczająco „głęboko”. L-tryptofan jest natomiast aminokwasem, z którego procesie przemian powstaje serotonina, która ma za zadanie między innymi wspomagać regenerację układu nerwowego, a jej niedobory powodują, że mamy kłopoty z zasypianiem i popadamy w stany depresyjne.

Obie te substancje mogą być Ci znane, jako suplementy, które wspomagają zasypianie oraz sen, ponieważ jak już wspomniałem ich niedobory powodują, że nasz organizm nie pracuje prawidłowo, co prowadzi do bezsenności i z niej wynikających stanów depresyjnych. Dlaczego więc nie powinniśmy jeść płatków owsianych na śniadanie, jeśli oba te składniki są nam potrzebne do odpowiedniej pracy organizmu? Powód jest bardzo prosty, działanie obu elementów jest dosyć szybkie, tak więc jeśli zjesz płatki owsiane przykładowo o godzinie 8, to najprawdopodobniej już znacznie przed południem staniesz się senny. Jeśli masz do tego ogólne problemy ze snem i całymi dniami czujesz się zmęczony/a może okazać się, że płatki owsiane „położą cię na łopatki” zanim w ogóle zaczniesz swój dzień.

Płatki owsiane- To kiedy i czy w ogóle powinno się jeść płatki owsiane?

Zacznijmy może od tego, czy powinniśmy w ogóle jeść płatki owsiane? Oczywiście, jest świetne źródło zarówno bardzo wartościowych makro-, jak i mikroelementów, które mają bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Najbardziej powszechnymi mikroelementami płatków owsianych jest magnez i żelazo, które występują w nich w największych ilościach. Magnez jest bardzo istotny nie tylko dla sportowców i regeneracji po wysiłku fizycznym, ale również dla osób ciężko pracujących, ze względu na wspomaganie układu nerwowego i praktycznie każdego kto chciałby zadbać o swoje serce. Jak wspomniałem drugim mikroelementem, który w dość dużych ilościach występuje w płatkach owsianych jest żelazo, które ma za zadanie doprowadzić do organizmu jak największą ilość tlenu za pomocą czerwonych krwinek, zwiększając ich wydajność. Kolejnym składnikiem jest biotyna, której działanie najbardziej zainteresuje piękniejszą płeć, ponieważ to właśnie ona odpowiada za mocne włosy i paznokcie. Następnym składnikiem płatków owsianych jest cynk, który chroni nasz układ odpornościowy, komórki i poszczególne tkanki naszego organizmu. Żeby nie zanudzać was za bardzo mikroskładnikami, które możemy znaleźć w owsiance, a jest ich naprawdę dużo, to na koniec wspomnę o beta-glukanie. Pomaga on dość znacząco obniżyć poziom cholesterolu LDL, co jest potwierdzone badaniem przeprowadzonym w 2012 roku. Dodatkowo beta-glukan obniżą poziom cukru we krwi, wspomaga odporność, łagodzi objawy przeziębień i potrafi obniżyć ładunek glikemiczny żywności nawet o 4 jednostki.

Jak więc widzisz na pewno warto wprowadzić płatki owsiane do swojej diety, jednak o jakich porach powinno się je spożywać?

Płatki owsiane- kiedy je spożywać?

Najlepiej gdybyśmy spożywali je w porach wieczornych lub podwieczornych, ponieważ wbrew pozorom, to właśnie wtedy wyciągniemy z nich najwięcej benefitów. Nie dość, że będziemy mogli skorzystać z działania l-tryptofanu i melatoniny o których wspominałem wcześniej, to dodatkowo możemy wyciągnąć jeszcze jeden ciekawy benefit. Ze względu na to, że płatki owsiane bogate są w błonnik i węglowodany złożone, to sytość po ich spożyciu jest naprawdę spora. Jeśli więc spożywalibyśmy płatki na wczesną kolację koło godziny 18, to ryzyko, że będziemy mieli ochotę na wieczorne podjadanie znacząco spadnie.

Płatki owsiane podsumowanie

Co prawda spożywanie płatków owsianych na śniadanie może negatywnie wpływać na nasz organizm i powodować przedwczesne zmęczenie organizmu, poprzez zawartą w nich melatoninę i l-tryptofan. Natomiast biorąc pod uwagę jak wiele istotnych makro- oraz mikroelementów dostarczają one do naszego organizmu, to wykluczenie ich z diety nie miałby zbyt dużego sensu. Dodatkowo biorąc pod uwagę dodatkowe profity, jakie możemy wyciągnąć ze spożywania płatków owsianych wieczorem, mogą one stać się bardzo kuszącą propozycją na kolację

A tymczasem teksty, które mogą Cię jeszcze zainteresować:

https://zyjmyfit.pl/mleko-z-konopi-sluszna-alternatywa-dla-mleka-krowiego/